Alla inlägg under augusti 2016

Av Fredrik Norrström - 30 augusti 2016 12:54

Så var det då dags för ett av de alla landslagsuppehållen. När man räknar efter är de egentligen inte speciellt många, likväl känns det som att de kommer titt som tätt och förstör rytmen i PL liksom i FPL. Omgång 3 är iallafall färdigspelad så låt oss gå igenom hur det såg ut och vilka slutsatser vi kan dra av det. Vi inleder med några snabba konstateranden;


Omgångens poängspelare: Alexis, 16 poäng.


Omgångens REA-fynd: Shay Given, £4,5 m, 10 poäng.


Omgångens nolla: Riyad Mahrez, 0 poäng.


Omgångens överraskning: Raheem Sterling, 15 poäng.


Omgångens skada: Aguero.


Det var några snabba utmärkelser från omgången som var. I vissa kategorier var konkurrensen hårdare än andra, exempelvis så linkade ju både Kasper Schmeichel och Kyle Walker av skadade men båda verkar vara tillbaka till nästa omgång. Med Aguero är läget lite mer oklart. I skrivande stund har det inte släppts några uppgifter på hur länge han blir borta. Kun riskerar ju dessutom en avstängning om FA väljer att kika närmare på hans rätt klumpiga armföring i matchen mot West Ham. Alexis blev omgångens spelare rent poängmässigt, något som mindre än tio procent av alla FPL-coacher fick glädjas åt. Märkligt egentligen hur få det är som har Alexis i laget, med tanke på vilken roll han har i Arsenal och hur bra han faktiskt är. Själv valde jag inför säsongen mellan honom och Hazard (som ju också verkar ha hittat storformen, 11 poäng i omgång 3) men frågan är om man inte vid användandet av ett wildcard ska försöka få in båda två i truppen. Chilenarens låga ägarprocent beror förmodligen till viss del på osäkerhetens kring hans match-fitness inför säsongen samt FPL-coachernas iver i att ha Kun och Zlatan i laget.


Bland REA-fynden var alltså Shay Given den som levererade allra starkast med 10 poäng. Lär väl trots det knappast bli nån rusning efter honom för det, då tror jag mer på en spelare som Antonio i West Ham som ligger kvar på sina £7,0 men som tack vare en stark säsongsinledning belönats med en plats i Big Sams landslagstrupp. Om inget oväntat händer utgår jag från att hans värde kommer att stiga till följd av att fler kommer vilja ha honom i sitt lag. Nån kanske tycker att Willians 11 poäng borde ha triumfat Givens tio, men jag menar att Willian mer får räknas till en av de här som varken är dyr eller billig, typ som backarna som kostar £5,0 m.


Många var vi som slet vårt hår när Mahrez brände sin straff (får Vardy tillbaka förtroendet som första straffskytt nu?) och det som lätt kunde ha blivit mål och ev. nåt bonuspoäng blev istället omgångens magplask, eller rättare och sagt; omgångens nolla. Desto bättre gick det för Raheem Sterling som verkar ha hittat flytet under Pep. Hans värde har förvisso redan stigit med £0,2 m, men för att vara en premiummittfältare är han fortfarande rätt billig. Det enda varningstecknet är väl konkurrensen i City, som är stenhård. Så fort han inte levererar poäng finns spelare som Sané, Nolito, Nasri och Navas där för att ersätta. Kanske är dock detta Sterlings stora säsong, och om det är det, bör man nog hoppa på det tåget så tidigt som möjligt.


/Fredrik

Av Fredrik Norrström - 25 augusti 2016 11:57

Nu är den här; Svenska FantasyPremierLeagueBloggen! Här kommer du att kunna följa allt som händer kring FPL samt mina tankar, åsikter och funderingar kring denna omåttligt populära företeelse.


Vad är då FPL? Kort förklarat bygger det på att du på www.fantasy.premierleague.com skapar en trupp bestående av 15 Premier League-spelare fördelat på 2 målvakter, 5 försvarare, 5 mittfältare och 3 anfallare. Din budget är £100 miljoner. Inför varje omgång väljer du ut en startelva och spelarna får poäng utifrån hur de presterar i Premier League, genom bland annat mål, assist och hållna nollor. Följaktligen ger gula och röda kort, missade straffar osv. minuspoäng. Ditt lag samlar poäng och du kan delta i olika typer av ligor där du kan utmana dina vänner och tävla om priser. FPL är oerhört lätt att lära sig, men desto svårare att slita sig ifrån när du väl har börjat.


I skrivande stund befinner vi oss mittemellan omgång två och tre. Aguero och Zlatan är de två dyraste spelarna i FPL och det är också dessa två herrar som har gett sina ägare flest poäng hittills. Känslan i år är att många managers (läs FPL-spelare) har våndats med huvudbryn kring just dessa två spelare. Inför första omgången var vi många som laborerade med lag bestående av både Aguero och Zlatan, endast en av dem eller till och med ingen av dem. Med facit i hand får man väl säga att de som valde båda dessa herrar gjorde rätt val. Nackdelen med att ha båda två är dock att budgeten till övriga spelare blir relativt tajt och i princip så utesluts möjligheten att ha en premium-mittfältare i laget såsom Alexis, KdB eller Hazard. Personligen valde jag att köra med Aguero tillsammans med två billigare anfallare (därmed ingen Z).


Normalt sett brukar jag vänta in i det sista med att göra mina transfers, men denna vecka har jag gjort ett undantag. Två transfers är redan bekräftade vilket medför -4 poäng inför kommande omgång. Jag har gjort mig av med en petad Joe Hart och en skadad Sofiane Fehgouli i West Ham. På dessa två platser valde jag att plocka in Redmond i Saints och Foster i WBA.


Detta ger mig ett lag som inför helgens omgång ser ut enligt följande:


Foster

Walker/Stones/Morgan

Redmond/Barkley/Hazard/Willian/Mahrez

Aguero/Long


Subs: Valdés, Friend, Gray, Smith



Inför omgång 3 står mitt lag The Anfielders på 116 poäng, det placerar mig på plats 714 245 av sammanlagt 3 606 305 FPL-managers. Inget att skryta med direkt, men det är tidigt på säsongen. Jag ska dock villigt erkänna att jag funderade på att spela mitt wildcard inför denna omgång, dels för att kunna byta samtliga skadade spelare i mitt lag och dels för att kunna få in Zvensken. Valde dock till slut att ta fyra minuspoäng och spara wildcardet. Bara på grund av detta gör han väl ett hattrick mot Hull borta, den gode Zlatan. Det må så vara i så fall. Mina förhoppningar är att kunna plocka poäng på Hazard och Mahrez vars båda lag borde ha stora möjligheter att kunna producera framåt i helgens omgång.


I kommande bloggar är tanken att ha ett antal stående punkter med fokus på omgången som varit och omgångens som kommer. Inför helgens omgång nöjer jag mig dock med at konstatera att vi rivstartar lördagen med stormatchen Spurs-Liverpool och jag är dessutom mycket intresserad av att se vad Chelsea kan hitta på mot Burnley hemma på Stamford Bridge. Återkommer med ny blogg efter omgång 3.


/Fredrik






Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards